Dorin cojocaru, director executiv APRIL: sa nu fim precum pasagerii titanicului

‹‹ Inapoi Deschideti articolul original
FDL: Stimate Domnule Dorin Cojocaru, cum ati caracteriza starea Industriei lactatelor din Romania, din momentul de fata?
Dorin Cojocaru: In ultimele 5 luni, in Industria lactatelor si in special, pe piata laptelui, tendintele au fost imprevizibile, schimbatoare, chiar haotice. Cauza acestei instabilitati a fost generata de starea de criza economica, fapt care a generat o scadere a puterii de cumparare a consumatorului final. Piata se regleaza avand la baza cea mai simpla lege, cererea si oferta. Semnalul cel mai clar al tendintelor de cadere a pietei a fost in ajunul Craciunului 2011, consacrandu-se odata cu sarbatorile Pascale din 2012. Tendintele de scadere a preturilor au fost prognozate de mine inca din decembrie 2011 si in mod special pretul pe unitatea grasime-lapte.

Nici pana in ziua de azi nu s-a vazut o revenire a consumului de produse lactate. Populatia inca mai are facturi mari de platit ramase din iarna care a trecut, precum si o retinere in a mai cheltui multi bani, pe fondul temerilor de mai rau pentru viitor. Pot spune ca perioada februarie-martie 2012 a creat o situatie nemaiintalnita: sa nu gasesti un client caruia sa-i vinzi lapte-materie prima la preturi cu 30% mai mici decat pretul din noiembrie 2011 Astfel perioada de inceput de an ne-a demonstrat ca suntem parte integrata a Uniunii Europene. In toate tarile Europei a fost aceeasi tendinta.

FDL: Care au fost cele mai dificile provocari pentru companiile din domeniu?
D.C.: Au fost cinci luni in care multi manageri si specialisti au fost pusi in situatii limita: Sa cumpere lapte, sa produca si sa faca stoc, sa restructureze afacerea, sau sa astepte? Au fost trei fabrici care si-au declarat insolventa inca din prima luna a anului, iar multe sunt la limita de supravietuire. Asadar, situatia actuala se poate compara, metaforic, cu starea unui naufragiat pe o mare linistita, plutind in deriva pe o barca avariata si nici o adiere de vant nu-i sufla in panza rupta. Nu bate vant prielnic nici dinspre consumator, nici dinspre Bruxelles, nici dinspre guvern. Este o liniste periculoasa
Calitate pe intreg fluxul

FDL: Cum actioneaza APRIL, fata de aceasta situatie?
D.C.: APRIL este singura asociatie patronala de profil din Romania. Și noi suportam cu greu efectele crizei economice, dar avem ambitia de a fi uniti si de a apara interesele acestei industrii, de a sprijinii membrii pentru a trece cu pierderi minime peste aceste greutati. APRIL a facut demersuri catre autoritati, a intervenit in mass-media ori de cate ori a fost nevoie sa apere interesele procesatorilor romani si nu doar ale membrilor sai. Consider ca existenta acestei asociatii este obligatorie si necesara tuturor jucatorilor din piata produselor lactate Respectam consumatorul, legea, calitatea si competitia. Suntem deschisi pentru parteneriate cu autoritatile, cu organizatiile de fermieri si comercianti. Dar, noi, procesatorii, doar impreuna vom reusi sa trecem peste problemele ce vor urma sa apara. Avertizez inca o data: Sa nu uitam de anii 2014-2015, cat nu vor mai fi cote de lapte

FDL: APRIL are deschise portile si pentru noi membri?
D.C.: Orcine respecta legile, consumatorul, calitatea produselor si doreste sa ni se alature este bine venit sa ajute la intarirea acestei organizatii. Consider ca stand pe margine, in aceasta perioada grea a procesatorilor din Industria alimentara, este o lipsa de fair-play fata de cei care depun eforturi atat pe linie de implicare, cat si finaciare, pentru interese, in definitiv, comune. Numai uniti ne putem ajuta. Trebuie sa ne pregatim pentru 2013, cand expira derogarea la laptele neconform, trebuie sa gasim solutii pentru contracararea importurilor masive care vor urma dupa eliminarea cotelor de lapte in 2015. Vor urma doi ani de rascruce pentru procesatorii si fermierii romani. Ca atere, sa nu fim precum pasagerii Titanic-ului care cantau, dansau, dar iceberg-ul era la 200 de metrii de ei In plus,in acest an trebuie sa actionam potrivit devizei CALITATE pe intreg fluxul In acest fel, ii putem elimina pe toti cei care nu respecta regulile jocului onest: consumatorul da banul pe un produs sigur, sanatos si corect facut. Fara falsuri si inselatorii ieftine
Multi nu au ochi, nu au urechi

FDL: Care este relatia APRIL cu autoritatile?
D.C.: APRIL este interfata dintre procesatori si autoritati, este mediator. Dar, APRIL a fost prezent si la multe evenimente organizate de asociatiile comerciantilor, reprezentand interesele mebrilor nostri, expunandu-ne problemele, transmitandu-ne mesajele si chiar reconciliind pozitii de nereconciliat. Dar, se pare ca ei nu au ochi nu au urechi Pana unde se va merge asa, nu stiu si tare ma tem ca ar putea veni un moment in care noi sa putem muri iar lor sa nu le fie asa de bine. Desigur, mai presus de orice, APRIL este partenerul de dialog cu MADR-ul in orice problema de politica si strategie, dorind sa se implice mai mult pentru reglementarea piatei din toate punctele de vedere: legalitate, calitate, TVA micsorat, eliminare a concurentei neloiale. A falsurilor etc.

FDL: Care sunt obiectivele APRIL pentru viitor?
D.C.: In primul rand, promovarea consumului de lapte si produse lactate in Romania, produs de fabricile romanesti din lapte romanesc de calitate europeana. Dorim realizarea de parteneriate cu oricine are interesul ca aceasta piata sa se dezvolte, cu oricine doreste si vrea sa inteleaga ca laptele este obligatoriu necesar intr-o alimentatie echilibrata, fiind obligatoriu introdus sau pastrat in alimentatia copiilor. Trebuie sa ne luptam ca Programul Laptele Școlar sa ramana obligatoriu in scolile din Romania. Laptele este sanatos, este sigur si fara riscuri. Experienta dobandita in ultimii ani, in acest sens, a aratat eficienta si calitatea acestui program national. Inchipuiti-va marmitele cu mancare prin scoli, in loc de lapte

Dorim o mai buna comunicare si relationare intre procesatori. Suntem competitori pe piata, dar sa nu uitam ca facem parte din aceeasi familie profesionala. Competitia este in fata consumatorului. El alege Dar noi trebuie sa promovam calitatea, onestitatea si regulile corecte ale jocului. Trebuie sa infiintam OIPA organizatia interprofesionala a laptelui, dar de eoi ani asteptam ca partenerii nostrii sa se organizeze si sa vina la dialog. Nu in ultimul rand, trebuie infiintata Bursa Laptelui. Pare un vis, dar trebuie realizat pana in 2015

Dorim sa ramanem un partener loial al ANSVSA, ANPC, al Ministerul Agriculturii, referitot la reglementarile legate de calitatea produselor si standardele profesionale in Industia lactatelor, in stabilirea de modalitati mai eficiente de control a calitatii in piata, in legalitatea marcarii si etichetarii, colaborand pentru eliminarea de pe piata a celor cu falsuri, reducerea TVA-ului la lactate, analizarea produselor din piata si informarea autoritatilor despre cele care sunt falsuri sau care nu respecta legea.

FDL: Ce opinie aveti fata de Campania de presa indreptata impotriva produselor lactate de pe piata romaneasca?
D.C.: in ultima perioada am asistat la o campanie exagerat de negativa, neargumentata de dovezi clare, o actiune de denigrare a produselor lactate. Aceasta campanie a fost creata de presa deoarece are mare impact la publicul larg. Dar ea poate fi preluata usor de politicienii populisti si revolutionari De aceea, APRIL sustine o purificare a pietei, dar acest lucru trebuie facut profesionist, cu responsabilitate, conform legii si cu sprijinul autoritatilor de control si supraveghere a sigurantei alimentare si a sigurantei consumatorului, precum si a APRIL, care, prin specialistii proprii, poate analiza si certifica un aspect de piata gasit la un momendat. Trebuie sa sanctionam individual, in baza dovezilor si a rezultatelor probelor de laborator Apoi, trebuie sa educam consumatorul sa fie instruit si vigilant. El alege ce vrea sa cumpere, iar autoritatile trebuie sa vegheaze ca acest consumator sa aleaga corect informat.

Nu suntem de acord cu aruncarea in piata a mesajelor generalizante si iresponsabile, care creeaza panica si o imagine deformata asupra procesatorilor romani corecti, bulversand consumatorul final. In orice domeniu al economiei si al societatii in care traim exista si elemente care nu respecta legea si regulile pietei. Sunt si concurenti care speculeaza neinformarea si needucarea consumatorului, care profita si manipuleaza. Dar, pentru astfel de aspecte avem autoritati si ONG-uri, cum este si APRIL, care supravegheaza, monitorizeaza si corecteaza aceste abateri. Cand expunem aceste nereguli nu trebuie sa generalizam Trebuie sa avem incredere in produsele noastre si sa le promovam.
Daca nu noi, atunci cine?

FDL: Va multumim si va uram succes